01 May
01May

Autoärikas - kes ta on ja miks selline nimetus? Eestis on see üsna levinud väljend. Pigem kasutatakse sõimusõnana. Autoärikaks saab lihtsalt. On vaja natukene vaba raha, veidi teadmisi autodest, häid läbirääkimisoskusi ja autoalaseid kontakte. Ärikad ostavad hea meelega kõikvõimalikke autosid, mille hind tundub turuhinnast või potensiaalsest hinnast madalam. Tehinguid saadakse kontaktide kaudu, automüügiportaalidest, ostukuulutuste peale jne. Ärikatele sobivad tihti ka vigased või avariilised autod, sest nad oskavad neid remontida.

Autoärika tunnused - eraisik, kes ostab autosid odavamalt kokku ja müüb kallimalt edasi. Tihti proovib jätta muljet, et ta on auto pikaaegne omanik. Tegelikkuses ta seda ei ole ja on sama auto ostnud paar päeva tagasi soodsamalt sellest, millega ta seda sulle müüb. Nad arveldavad sularahas. Nad ei saa reeglina pakkuda võimalust vormistada auto maanteeameti e-teeninduses, sest auto on veel eelmise omaniku nimel. Dokumentides ja müügipaberites nende nime enamasti pole. Ka auto kuulutus on üldiselt ilma müüja nimeta.

Kui ostuprotsess on paljudel ärikatel üsna sarnane, siis see mis hakkab toimuma auto müügil, on üsna erinev. Eeldame, et tegu on autoga, millel ärikas on vigadega ostnud. Siin liigituvad ärikad vähemalt kolmeks: 

1) need, kes ei tee autoga midagi, müüvad kallimalt edasi ja proovivad vigu peita / valetavad nende kohta

2) need, kes ei tee autoga midagi, müüvad kallimalt edasi, kuid loetlevad üles ka vead

3) need, kes teevad auto korda, valmistavad auto müügiks ette ja müüvad kallimalt edasi

Vältida tuleks kategooria number 1 ärikaid. Need on mehed, kes kerivad spidonäitu, täidavad auke keres makroflexiga, valetavad suurte tehtud hoolduste kohta (millest neil tegelikult aimugi ei ole) jne. Reeglina on nad nii järjepidevad, et et isegi kui on ammu selge, et tegu on vahendajaga, siis nad eitavad seda lõpuni ja räägivad sulle, et nad müüvad oma ema autot, aga emaga kontakteeruda ei saa kuna ema on reisil. Kategooria 2 ja 3 on üsna muretu ja võib saada parema tehingu kui inimeselt, kes müüb autot, millega ta 5 aastat iga päev sõitnud on. 

Kuna ärikad on osavad tehingute leidjad ja oskavad mõistliku hinna eest autosid korda teha, siis on see täiesti aksepteeritav, kui nad selle pealt ka teenivad. Kusjuures ärikatel on veel üks pluss - nad saavad reaalselt aru, kui autol on midagi viga. Paljud eraisikud võivad müüa vigast autot nii, et nad isegi ei tea kas ja mis on vaja korda teha. Tihti on ärikate müügihinnad isegi pärast veermiku remonti, salongi keemilist pesu ja kere poleerimist soodsamad kui mõnel tavalisel eraisikul. Nad lihtsalt leiavad paremaid diile ja nad oskavad autot müügiks ette valmistada. Seega ärikalt auto ostmine võib olla täiesti okei, kui tegu on ärikaga, kes oma müüdavaid autosid kas mingit moodi paremaks teeb või vähemalt on aus seisukorra osas. Karta tuleks neid ärikaid, kes on ostnud soodsalt veaga auto ja üritavad samas seisus autot edasi müüa kellelegi, kes viga ei märka.

Eraisikust autoärikate arv on minu hinnangul teinud hüppelise kasvu viimastel aastatel. Kuskil ei ole statistikat, et palju neid on, aga julgen oletada, et Eesti peale vähemalt 500. Mida see ostja jaoks tähendab? Kuna enamasti on ühel ärikal  müügis mitmeid autosid, siis tänane reaalne seis turul on see, et iga kolmas või neljas auto on müügis justnimelt "ärika" poolt.

Kuidas saada teada, et kas tegu on ärikaga? Kõige lihtsam on selgitada välja kelle nimel on auto ja kas müüja on auto omanik. Enamasti ei ole vahendajad auto omanikuks ja tehnilises passis on kellegi teise nimi. Isegi kui müüja on omanik, siis peaks jälgima, et millal toimus viimane omanikuvahetus. Kui auto on eile omanikku vahetanud ja täna uuesti müügis, siis tõenäoliselt on see auto edasimüügiks ostetud. Alati võib ka otse küsida, et "Kas te olete selle auto ostnud müügiks?". Miks see kõik oluline on - sest kui on välja selgitatud, et tegu on autoärikaga, siis tuleb arvestada sellega, et ilmselt ta auto ajaloo kohta eriti palju ei tea. Samuti ei tea ta ilmselt seda, et kus ja kuidas on autot varasemalt kasutatud jne.

Ärikad üldiselt ei kipu ise oma ametist rääkima. Paljud varjavad seda ka siis kui neilt otse küsida. Kui on ikka kindel soov teada saada, et kas müüjaks on autoärikas, siis on veel mõned nipid:

1) küsi telefonikõne alguses sõna-sõnalt "Kas teil on auto müüa?" Edasi uuri auto vigade ja puuduste kohta jne. Ära maini marki ega mudelit. Kui ärikal on müügis mitu autot, siis ta peab mingil hetkel küsima, et "Millisest autost me räägime?"

2) küsi automüüjalt, et kui kaua on ta auto omanik olnud ja uuri auto ajaloo kohta

3) kui automüüja ütleb, et ta müüb venna/õe/täditütre autot, siis palu ka omanikuga rääkida


Kokkuvõtteks - ärikalt võib vabalt auto osta, auto seisukord sellest halvemaks ei muutu. Võid saada hea auto alla turuhinna olenemata sellest, et vahendaja teenib ka selle tehingu pealt. Oluline on see, et tuleks vältida neid ärikaid, kes proovivad teenida vigade varjamise pealt (kategooria 1).


Palle Kõlar / Autoärikas.ee BLOG


Comments
* The email will not be published on the website.