12 May
12May

See on Eestis väga levinud probleem ka aastal 2021. Seda tehakse nii 2000€ autodega kui ka 20000€ autodega. Läbisõitu keritakse ja see on vargus… lihtsalt teistmoodi vargus. Kui sulle müüakse 3000€ väärt olev auto 5000€-ga, siis see on ju ka vargus? 

Aga MIKS seda tehakse? Lühivastus kõlab järgmiselt - sest on ostjaid, kes need keritud odomeetriga autod ära ostavad. Kas sa ostaksid iPhone 12 kestas oleva iPhone 8? Ilmselt mitte või kui isegi ostaksid siis sa tahaksid seda teada ja see peaks hinnas peegelduma. 

Kui inimesed võtaksid vaevaks veidi rohkem autot kontrollida ja enne ostu eeltööd teha, siis lõppeks varsti ka kerimine. Keritud autodele ei oleks lihtsalt enam ostjaid. Või siis teine variant oleks see, et neid müüaksegi kui vale läbisõiduga autosid ja tunduvalt soodsamalt kui õige läbisõidu- ja hooldusajalooga analooge. Siis oleks ka aus diil kõigile. 

Aga lähme natuke detailidesse. Proovime ennast panna ühe kujutletava kasutatud autode müüja olukorda, kes näiteks parasjagu rootsi oksjonilt endale uut kaupa tellimas on. Valikus on Volvo V70 2010a, mis on endine takso läbisõiduga 520000 km ja Volvo V70 2010a, mis on õige ja kontrollitava läbisõiduga 230000 km. Eeldame, et autod on sama varustusega ja sama mootoriga. Nende autode hinnavahe võib olla peaaegu kahekordne. Oletame, et takso maksab 2500€ ja korralik auto 4500€. Kuna meie “kujutletav” automüüja teab, et pooled potensiaalsed ostjad ei kontrolli läbisõitu, siis ostab ta endise takso, transpordib Eestisse, muudab läbisõidu 230000km peale (teenus maksab vaid paarkümmend eurot), peidab mõned kulumisjäljed ja paneb müüki hinnaga 5000€, mis on nimetatud auto eest vägagi atraktiivne hind. Kui ta oleks valinud õige läbisõiduga auto, siis peaks seda müüma kuskil 7000€ eest ja kusjuures kasum oleks väiksem. Kahjuks on üsna reaalne, et ta müüb selle auto üsna kiiresti maha, vaja on vaid ostjat, kes ei tea autodest midagi ja ei oska läbisõidu kontrollile (ja muule) tähelepanu pöörata. Paljud ostjad käivad tänaseni autot ostmas nii, et ilma igasuguse eeltööta lähevad autoplatsidele jalutama (raha on kaasas) ja ostavad selle, mis visuaalselt meeldib. See on kõige hullem moodus auto ostmiseks. Kui su vanaisa plaanib uue kasutatud auto ostu, siis palun veendu, et ta nii ei teeks!!! Eeltöö on vajalik. 

Sellise näite järgi toimub äri Eestis hetkel, aastal 2021 väga mitmes kohas ja eri linnades. Firmad toimivad tänu sellele, kasum tuleb sellest, töötajad saavad palka jne. Kõik ainult tänu andmete võltsimisele ja valetamisele. Ka osad eraisikud tegutsevad sellise ärimudeli järgi. Seadus keelab odomeetri kerimise, aga tuvastamine on ülikeeruline, sest müüjad saavad alati öelda, et “mina pole teinud” ja sellisel juhul on vaja tõestada vastupidist, mis enamasti osutub võimatuks. <br> Aga mida siis teha, kui plaanid parasjagu kasutatud auto ostu ja ei soovi 200000 km sõitnud autot, mis on tegelikult 500000 km sõitnud?

  1. Varu aega ja kontrolli autot. Proovi leida andmeid auto ajaloo kohta - hooldusraamat, tasuline ajaloo väljavõte, hoolduskleepsud kerel jne. Loomulikult kontrolli ka kõike muud - tehniline seisukord, proovisõit jne. Konsulteeri endast pädevama inimesega kui on vaja.
  2. Ära osta autot kui müüjal ei ole sulle mitte ühtegi rida auto ajaloost näidata. See saab võimalik olla vaid juhul kui tegu on imporditud autoga, mille hooldusraamat on müüja sõnul kadunud. See on kõige tihedamini kasutatav vabandus. Kui hooldusraamat on kadunud, siis on võimalik müüjaga koos kontrollida läbisõitu esindusest ja teatud maade puhul on võimalik tellida maanteeameti väljavõte. Ma ei väida, et hooldusraamat peab alati olemas olema, sest see tõesti võibki olla kadunud või pole paberkujul hooldusajalugu kunagi alles hoitud, aga sellisel juhul tuleks leida muu meetod kuidas oleks võimalik läbisõidu õigsust kontrollida. 
  3. Arvesta sellega, et õige läbisõiduga autod on kallimad kui nende keritud analoogid. Põhjus on väga lihtne - automüüja on pidanud õige läbisõiduga auto oluliselt kallimalt sisse ostma ja seetõttu ei saa ta kindlasti sellist autot turu soodsaima hinnaga müüa. 
  4. Minu üleskutse sulle kui ostjale on konkreetne - ära toeta sellist ettevõtet, kes keritud autosid müüb.

Selguse huvides seletan lahti, et mina ei ole üks nimetatud müüjatest, kes auto läbisõitu kerib. Ma olen teemaga kursis, sest olen teinud 7+ aastat teenusena ostueelseid kontrolle ja olen puutunud kokku väga paljude automüüjatega.

Kuna ma tegelen ka kasutatud autode müügiga, siis olen Autoringluse (www.autoringlus.ee) brändi alt praeguseks juba mitu kuud teinud eksperimenti, et kas on võimalik kasumlikult tegutseda nii, et kõik autod on müügis õige läbisõiduga, mis on alati tõestatav 1 kuni 3 eri kanali kaudu ja lisaks on tehniline ja visuaalne seis ostjale alati täielikult avaldatud juba enne auto vaatamist. Lisaks kulutan ma autode hooldamise ja remondi peale tunduvalt rohkem kui seda reeglina tehakse, mis on ka justkui ebaloogiline kui eesmärgiks on siiski kasumlikult tegutseda. Julgen vastata, et jah niimoodi saab väga edukalt tegutseda. 

Minu autopoe müügiajad on ilmselt keskmisest veidi pikemad kui mõnel autoplatsil, sest mu hinnad ei ole turu odavamas otsas, aga boonuseks on siiani olnud see, et üle 90%+ autode esimestest vaatajatest on ka auto ära ostnud, mis tähendab, et auto on pärast pikka proovisõitu vastanud nende ootustele või ületanud neid. Samuti ei ole mul siiani veel ühtegi kaebust ega pretensiooni, mis ka tõestab seda, et valitud joon on just see õige. 

Kui sa oled automüüja, kes kerib autode läbisõitu ja teenib sellega raha, siis üleskutse minu poolt - AITAB KÜLL. Käi ajaga kaasas ja tee oma ärimudel ringi. Aasta on 2021 ja iga aastaga saavad ostjad targemaks ja võimalusi auto kontrollimiseks e-kanalite kaudu tuleb juurde. See ei saa enam pikalt kesta niikuinii.


Palle Kõlar / Autoärika BLOGI 

Autoringlus.ee AUTODE E-POOD asub SIIN

Kuidas teha enne ostu proovisõitu? Loe SIIT 

Autoringluse Youtube kanal asub SIIN


Comments
* The email will not be published on the website.